Wat houdt de brusjes training in?

Kinderen met ADHD hebben vaak sociale problemen: Ze zijn minder populair bij leeftijdgenoten en hebben vaker ruzie dan kinderen zonder ADHD. Deze sociale problemen zijn een risicofactor voor latere problemen. Huidige behandelingen voor ADHD hebben vaak weinig effect op deze sociale problemen van kinderen met ADHD. Eerste aanwijzingen laten zien dat het betrekken van leeftijdgenoten bij de behandeling met name op sociaal gebied helpend is. Het betrekken van broertjes en zusjes (brusjes) is hierbij voor de hand liggend.

In de PAINT-S studie onderzoeken we de werkzaamheid van een training waarbij jonge kinderen met ADHD spelenderwijs sociaal gedrag aanleren, met name met behulp van hun brusje zonder ADHD. In de training zullen vier belangrijke onderdelen van sociaal gedrag aangeleerd worden:

• Complimenten geven
• Delen
• Helpen
• Problemen oplossen

Het kind zonder ADHD zal zeven trainingen bijwonen, en het kind met ADHD vier. Alle trainingen zijn in de thuissituatie. De kinderen zullen in de trainingen aan de hand van voorbeeldfilmpjes van gewenst en ongewenst gedrag leren wat de juiste manier is om sociaal gedrag te vertonen en oefenen de geleerde vaardigheid vervolgens spelenderwijs, eerst met de trainer en daarna met hun brusje. Ook zal het kind zonder ADHD leren hoe hij/zij dit gedrag spelenderwijs aan zijn/haar broer/zus met ADHD kan leren en hem/haar kan prijzen.

Aan het einde van het onderzoek zal worden onderzocht of het kind met ADHD meer sociaal wenselijk gedrag en minder negatief gedrag laat zien. De kinderen zullen aan het eind van het onderzoek een kleine beloning krijgen.

In de tabel hieronder staat hoe het onderzoek eruit ziet.

Opbouw van het onderzoek en de training