Paint-T microtrial
Status: afgerond
In PAINT- T werd door PhD student Anouck Staff in het kader van haar promotie onderzoek de effectiviteit van verschillende componenten van gedragstherapeutische leerkrachttraining voor kinderen met ADHD symptomen onderzocht.
Hierbij werden de effecten van stimulus-controle (antecedente) en contingentie management (consequente) technieken onderzocht. De dataverzameling van dit onderzoek is inmiddels afgerond. In totaal hebben leerkrachten van 90 kinderen uit heel Nederland deelgenomen. De resultaten zijn inmiddels opgeschreven en in wetenschappelijke artikelen gepubliceerd en gepresenteerd op (inter)nationale congressen.
Wij zijn trots om te kunnen vermelden dat leerkrachten enthousiast zijn over de training en er positieve resultaten worden gevonden van beide trainingen (antecedente en consequente interventies) op (dagelijkse metingen van) specifiek probleem gedrag en ADHD zoals gemeten met gestandaardiseerde vragenlijsten, zowel op de nameting als op de follow-up.
Klassenobservatie
Naast onderzoek naar de effectiviteit van verschillende technieken, is er in dit onderzoek ook veel aandacht geweest voor video-analyses om klassenobservaties van kinderen met en zonder ADHD symptomen te analyseren. Hierbij is gebruikt gemaakt van een gestandaardiseerd observatie systeem waarmee onoplettend, druk (zowel motorisch als verbaal) en opstandig gedrag van het kind wordt beoordeeld door een onderzoeker die het kind niet kent. We hebben hierbij ook gekeken naar het leerkrachtgedrag tegenover kinderen met en zonder ADHD symptomen, en gekeken naar welke rol de leerkracht-leerling relatie hierbij speelt.
De resultaten van het onderzoek zijn na te lezen onder:
Rapport focusgroep
Na afloop van het onderzoek hebben we twee focusgroepen gehouden, met ouders en met leerkrachten en intern begeleiders. Het doel van deze focusgroepen was om in kaart te brengen hoe de begeleiding van kinderen met druk en ongeconcentreerd gedrag er uit ziet op scholen en welke behoeften er zijn met betrekking tot de inzet van leerkrachttraining voor de omgang met dit gedrag in de klas. Deze informatie is erg belangrijk voor het verder ontwikkelen van de trainingen. De belangrijkste uitkomsten zijn beschreven in een rapport.
Recente publicaties en nieuws
Interview: Ervaring leerkrachttraining
In deze video vertelt leerkracht Eileen Jonker over de leerkrachttraining die ze heeft gevolg. Ze vertelt over waarom ze de training heeft gevolgd, en haar ervaringen. https://www.youtube.com/watch?v=5XKv3rFlrkE
Modernizing the concept of ADHD- ervaringsdeskundigen vertellen over ADHD
Heel lang hebben onderzoekers en hulpverleners met elkaar uitgewisseld OVER mensen met ADHD en het is hoog tijd dat er meer wordt gepraat MET mensen met ADHD. De missie is om ervaringen en visie van [...]
Congres: Interventions for ADHD and Behavioural Problems
Op 16 en 17 juni 2022 heeft het congres 'Interventions for ADHD and Behavioural Problems - What works for whom and why' plaatsgevonden. Onder de fantastische leiding van prof. dr. Saskia Van der Oord [...]
Andere projecten