Staff, A.I., Luman, M., Van der Oord, S., Bergwerff, C.E., Van den Hoofdakker, B.J., & Oosterlaan, J. (2021). Facial emotion recognition impairment predicts social and emotional problems in children with (subthreshold) ADHD. European Child & Adolescent Psychiatry. doi: 10.1007/s00787-020-01709-y.

Kinderen met ADHD symptomen ervaren vaak sociale en emotionele problemen in hun dagelijks leven. In dit paper werd er onderzocht of kinderen met ADHD symptomen problemen ervaren in het herkennen van emoties in gezichtsuitdrukkingen van andere kinderen, en in hoeverre dit gerelateerd is aan de sociale en emotionele problemen die zij ervaren. Kinderen met ADHD symptomen bleken iets minder goed dan normaal ontwikkelende leeftijdsgenoten in het herkennen van emoties in gezichtsuitdrukkingen. Daarnaast bleek dat de mate waarin kinderen met ADHD symptomen moeite hebben met het herkennen van emoties in gezichtsuitdrukkingen, voorspellend is voor de mate waarin zij emotionele problemen en problemen met leeftijdsgenoten ervaren volgens hun ouders en leerkrachten.

Interview: Ervaring leerkrachttraining

In deze video vertelt leerkracht Eileen Jonker over de leerkrachttraining die ze heeft gevolg. Ze vertelt over waarom ze de training heeft gevolgd, en haar ervaringen. https://www.youtube.com/watch?v=5XKv3rFlrkE

ADHD familiedag in Dierenpark Amersfoort

Op 17 september organiseerde Balans, vereniging voor ouders, Impuls & Woortblind, Stichting Mama Vita een speciale familiedag in DierenPark Amersfoort. Er was een leuke activiteit voor kinderen, een informatiemarkt voor ouders en bovenal was het een gezellige dag voor het [...]

Eric Taylor award van ACAMH nominatie

Onze collega Barbara van den Hoofdakker is genomineerd voor de prestigieuze #EricTayloraward van #ACAMH, voor wat zij als geen ander kan: het vertalen van onderzoek naar de klinische praktijk! Volgende maand is de uitreiking! Accare Opleidingsinstituut [...]