PAINT-IPDMA
Een meta-analyse op basis van individuele deelnemersgegevens (individual participant data meta-analysis – IPDMA) is een specifiek type meta-analyse, waarbij de oorspronkelijke gegevens voor elke deelnemer aan een studie op systematische wijze worden verzameld, gecontroleerd en opnieuw geanalyseerd. De IPDMA is ook beschreven als de gouden standaard van systematische reviews omdat het de volledigheid en kwaliteit van gegevens en de breedte en flexibiliteit van de analyse kan verbeteren. Wij willen meer inzicht krijgen in psychosociale interventies voor kinderen en adolescenten met ADHD en ontregelend gedrag.
Wij voeren momenteel systematische reviews uit om te bepalen welke studies relevant zijn om individuele deelnemersgegevens in onze IPDMA op te nemen.
Lees meer over de laatste IPDMA-publicatie en resultaten:
Doel van het onderzoek
Veel goed opgezette studies zijn uitgevoerd om de effectiviteit van psychosociale interventies voor ADHD en disruptief gedrag te onderzoeken. De meeste studies hadden echter niet de mogelijkheid om goed gepowerde moderator analyses uit te voeren. Als alle studies op dit gebied worden gecombineerd, kunnen we kijken naar factoren die de effectiviteit van de behandeling beïnvloeden en kunnen we subgroepen van gezinnen identificeren die beter of slechter reageren op specifieke soorten interventies. Hopelijk zal dit leiden tot grote vooruitgang in de gepersonaliseerde zorg voor kinderen met ADHD en ontregelend gedrag.
Waarom een IPDMA uitvoeren?
Een IPDMA verschilt van een meta-analyse op basis van geaggregeerde gegevens doordat gebruik wordt gemaakt van de oorspronkelijke gegevens van de deelnemers in plaats van de resultaten die in onderzoeksartikelen zijn beschreven. Met deze methode is het mogelijk te kijken of een behandeling effectief is. Individuele deelnemersgegevens hebben verschillende voordelen ten opzichte van geaggregeerde gegevensmeta-analyses.
Ten eerste kunnen statistische methoden tussen onderzoeken worden gestandaardiseerd, waardoor ruis tussen onderzoeken wordt verminderd.
Ten tweede kunnen moderatoren van behandelingseffecten en effecten in subgroepen op een veel betrouwbaardere manier worden onderzocht dan in individuele studies (vanwege de grotere steekproefgrootte) of geaggregeerde data meta-analyse (vanwege de grotere power vergeleken met meta-regressie).
Ten derde kunnen met IPDMA ontbrekende gegevens in alle trials op dezelfde manier worden behandeld. Belangrijk is dat IPDMA een aanzienlijke bijdrage kan leveren aan de ontwikkeling van een gepersonaliseerde behandeling voor ADHD en storend gedrag.
Wat vragen wij van de deelnemers ?
Zodra we alle in aanmerking komende studies hebben geïdentificeerd, zullen we contact opnemen met de corresponderende auteurs om hen te vragen deel te nemen aan de IPDMA. De hoofdonderzoekers van de in aanmerking komende onderzoeken zal worden gevraagd om ruwe, anonieme gegevens van alle geïncludeerde deelnemers, van alle in aanmerking komende condities (d.w.z. interventie- en controlecondities) en alle beoordelingspunten op te sturen. Alleen de overdracht van individuele proefgegevens is nodig voor deelname aan de IPDMA.
Toekomst plannen
We zijn van plan om een grote databank van individuele deelnemers aan te leggen die een wereldwijd spectrum aan opvoedingsinterventiestudies omvat (die nog niet in onze huidige IPDMA’s zijn opgenomen) over de brede groep van verwezen kinderen met externaliserende gedragsproblemen, met inbegrip van zowel kinderen met als zonder een diagnose ADHD, ODD, of CD. In het bijzonder zullen we alle soorten interventies opnemen die hun inspanningen richten op ouders als de belangrijkste spelers van verandering in het gedrag van kinderen. Het doel is om meer inzicht te krijgen in de differentiële effectiviteit van opvoedingsinterventies en om de optimale programma-inhoud voor individuele kinderen met externaliserende problemen te identificeren.
Vragen en contact
Indien u vragen heeft, voelt u zich vrij om contact op te nemen met a.groenman@accare.nl of c.psyllou@accare.nl
De Onderzoekers
Prof. dr. Barbara van den Hoofdakker
Accare Child Study Center
Dr. Annabeth Groenman
Accare Child Study Center
Dr. Patty Leijten
Accare Child Study Center
Dr. Marjolein Luman
Accare Child Study Center
Constantina Psyllou
Accare Child Study Center
Prof. dr. Saskia van der Oord
KU Leuven
Recente publicaties
Zorg voor Kinderen en Jongeren met ADHD – Op naar Beter Geïnformeerde Jeugdhulp
‘Zorg voor Kinderen en Jongeren met ADHD – Op naar Beter Geïnformeerde Jeugdhulp’ Samenvatting: Een aanzienlijk deel van de Nederlandse jeugdigen (kinderen en jongeren tussen 2 en 18 jaar) met ADHD krijgt niet de behandelingen [...]
Hoe pak je ADHD aan in de klas?
🏫 #ADHD: hoe pak je het aan in de #klas? 🧒🏼 Ongeveer 5% van de kinderen voldoet aan de criteria voor ADHD. Hoe ga je als hashtag#leraar aan de slag met leerlingen die kenmerken van [...]
psyflix Masterclass
NIEUW OP PSYFLIX - Masterclass: De behandeling van ADHD en gedragsproblemen onder jongeren met Tycho Dekkers en Marjolein Luman Deze Masterclass is onderdeel van de Psyflix Kind en Jeugd Serie 2024 en een samenwerking met [...]