PAINT-Zelfhulp

Effectonderzoek (afgerond) / Pilot implementatie Rotterdam (afgerond) / Op zoek naar nieuwe implementatiemogelijkheden

Oudertraining is een effectieve behandeling voor kinderen met gedragsproblemen, zoals hyperactief, opstandig of agressief gedrag. Met een oudertraining leren ouders technieken aan om beter om te gaan met dit gedrag, en om dit uiteindelijk te verbeteren. Onderzoek laat zien dat dit effectief is. Het probleem is echter dat de toegang tot deze behandeling vaak beperkt is. Er zijn bijvoorbeeld geen behandelaren beschikbaar in bepaalde regio’s, de training wordt gegeven op momenten dat een ouder niet kan of ouders vinden het te intensief. Daarnaast wordt het met name in de GGZ aangeboden voor kinderen met een diagnose, terwijl oudertraining juist ook geschikt is als preventieve maatregel.

Om dit op te lossen hebben de Vrije Universiteit en Accare een zelfhulp programma ontwikkeld, wat ouders zelfstandig kunnen doorlopen met behulp van een werkboek en een online omgeving. Optioneel kan daar telefonische coaching door een zorgverlener aan worden toegevoegd.

Effectonderzoek (afgerond)

Door de Vrije Universiteit is een effectonderzoek uitgevoerd. Hierbij hebben we 110 ouders het ouderprogramma laten doorlopen. We hebben een groep ouders die het programma doorliepen vergeleken met een groep ouders die op een wachtlijst stonden, zodat we zeker weten dat een eventuele verandering door het programma werd veroorzaakt, in plaats van doordat er tijd overheen ging.

Uit het onderzoek bleek dat van de ouders die het programma doorliepen de kinderen na afloop minder gedragsproblemen lieten zien, en dat de opvoedvaardigheden van ouders verbeterden. Dit was zo direct na het ouderprogramma en was drie maanden later nog steeds het geval.

Zie voor het wetenschappelijke paper: deze link

Pilot implementatie (afgerond)

Na het effectonderzoek hebben we het ouderprogramma geïmplementeerd bij drie instellingen in Rotterdam: CJG Rijnmond, Indigo Preventie Rijnmond en Twinkeltje Opvoedondersteuning. Hierbij hebben we waardevolle feedback ontvangen van zowel ouders als zorgverleners. Met deze feedback gaan we een aantal verbeteringen doorvoeren in het ouderprogramma.

Ons doel

Aanpassingen in het ouderprogramma

Op basis van ons eerdere pilot onderzoek zijn wij nu een aantal aanpassingen aan het doorvoeren in het ouderprogramma, zodat het programma door meer zorgverleners aangeboden kan worden en dat het toegankelijk is voor een grotere groep ouders.

Bekendheid en verdere implementatie

Wanneer de aanpassingen zijn gedaan, kunnen we het ouderprogramma hopelijk breder implementeren. Ook zullen wij zorgen dat zoveel mogelijk zorgverleners van het bestaand van het programma afweten.

Erkenning Nederlands Jeugdinstituut (NJi)

Het zelfhulp ouderprogramma “Aan de Slag met Druk en Opstandig Gedrag” is de zelfhulpvariant van  Behavioral Parent Training Groningen (BPTG), zie https://www.nji.nl/interventies/behavioral-parent-training-groningen-groep-bptg-g  watdoor het NJi erkend is als niveau 3: sterke aanwijzingen voor effectiviteit. Ook de zelfhulp variant is recentelijk door het NJi erkend op niveau 3. 

Vragen? Het zelfhulpprogramma aanbieden? 

Vragen? voelt u zich vrij om contact op te nemen met Suzanne de Jong, s.r.c.dejong@vu.nl of Marjolein Luman, m.luman@vu.nl 

Neem ook contact met ons op als je als zorgaanbieder geïnteresseerd bent in het aanbieden van “Aan de Slag met Druk en Opstandig Gedrag” (de eigendomsrechten van de interventie zijn in handen van de Vrije Universiteit, Copyright 2017).

De onderzoekers:

Dr. Marjolein Luman
Vrije Universiteit Amsterdam; Levvel

Prof. Dr. Barbara van den Hoofdakker
Accare Child Study Center

Suzanne de Jong, MSc
Vrije Universiteit Amsterdam; Accare Child Study Center

Prof. Dr. Saskia van der Oord
KU Leuven

Dr. Tycho Dekkers
Accare Child Study Center/UMCG; Levvel

PAINT-T

Bij Paint-T werd door middel van een microtrial de effectiviteit van de onderdelen van leerkrachttraining onderzocht en zal in de vervolgstudie Paint T trial de effectiviteit van een gecombineerde leerkrachttraining worden onderzocht.

PAINT-IPDMA

Bij PAINT-IPDMA wordt een individual participant data meta-analyse gedaan over psychosociale behandelingen voor kinderen en adolescenten met ADHD. In de vervolg IPDMA studie worden de psychosociale behandelingen voor kinderen en adolescenten met gedragsproblemen onderzocht.

PAINT-Move

Het doel van PAINT-move is onderzoeken of het kinderen met ADHD helpt om te bewegen in de klas tijdens het werken. Hiervoor gebruiken de kinderen zes weken een fietsje onder hun tafel.

PAINT-C

Het PAINT-C onderzoek brengt de zorg voor kinderen met ADHD en/of druk gedrag in Nederland in kaart bij gemeentes, CJG’s/wijkteams en scholen en onderzoekt wat voorspellers zijn van behandelkeuzes bij ADHD.

PLOS

De studie PLOS (Plannen op School) onderzoekt de effectiviteit van een programma om middelbare scholieren met planningsproblemen te ondersteunen. PLOS bestaat uit twee onderdelen PLOS-basis en PLOS-extra.

PAINT-P

Bij PAINT-P werd de effectiviteit van de onderdelen van oudertraining voor ADHD onderzocht en en wordt in de vervolgstudies PAINT-POH, PAINT-GZ, PAINT-Pc en PAINT-Wijkteam de effectiviteit van een gecombineerde oudertraining in verschillende settings onderzocht