Nieuwe publicatie: Facial emotion recognition impairment predicts social and emotional problems in children with (subthreshold) ADHD.
Staff, A.I., Luman, M., Van der Oord, S., Bergwerff, C.E., Van den Hoofdakker, B.J., & Oosterlaan, J. (2021). Facial emotion recognition impairment predicts social and emotional problems in children with (subthreshold) ADHD. European Child & Adolescent Psychiatry. [...]
Een symposium op APSARD 2021 door Saskia van der Oord, Barbara van den Hoofdakker en Marjolein Luman
Saskia van der Oord, Barbara van den Hoofdakker en Marjolein Luman geven lezingen tijdens een symposium op APSARD 2021. Het symposium gaat over psychosociale interventies bij ADHD. Een korte samenvatting is hieronder te lezen. [...]
Effectiveness of specific techniques in behavioral teacher training for childhood ADHD: A randomized controlled microtrial
Effectiveness of specific techniques in behavioral teacher training for childhood ADHD: A randomized controlled microtrial(2021) Anouck I. Staff, MSc, Barbara J. van den Hoofdakker, PhD, Saskia van der Oord PhD, Rianne Hornstra, MSc, Pieter J. Hoekstra, [...]
Presentatie op de precon ADHD SIG van ABCT
Annabeth Groenman, Saskia van der Oord en Marjolein Luman geven een presentatie over de paint IPDMA op de preconference van het association for behavioral and cognitive therapies 2020
Rianne Hornstra presenteert haar werk op Eunethydis 2020
Eunethydis conferentie 2020: ‘A randomized controlled microtrial of specific techniques in behavioral parent training; what works for children with ADHD?
PAINT presenteert haar uitkomsten op het VGCT congres
Tycho Dekkers, Rianne Hornstra, Annabeth Groenman en Barbara van de Hoofdakker, presenteren de bevindingen van PAINT op het VGCT congres. Symposium VGCT conferentie, Nederland, november 2019: ‘Wat werkt en voor wie? Hoe kunnen we behandelingen [...]
Randomized controlled microtrial over welke technieken welken in oudertraining bij ADHD
Een nieuw paper is gesubmit. Hopelijk kunnen wij u hier binnenkort meer over vertellen! Which techniques work in behavioral parent training for children with ADHD? Evidence from a randomized controlled microtrial. (submitted) Rianne Hornstra, [...]
meta-analyse over welke componenten van ouder training werken voor kind uitkomsten
Een nieuw manuscript is gesubmit. Hopelijk kunnen wij u hier snel meer over vertellen! Which components of behavioral parent and teacher training work for children with ADHD? A meta-analysis. child outcomes. (submitted) Rianne Hornstra, [...]
Meta analyse over welke componenten van ouder training werken in het verbeteren van ouder uitkomsten
Een nieuw manuscript is gesubmit. Hopelijk kunnen wij hier snel meer over vertellen! Meta-analysis: Which components of parent training work for children with attention-deficit/hyperactivity disorder? Tycho J. Dekkers, Rianne Hornstra, Saskia van der Oord, [...]
Welke factoren bepalen welke attitudes en beleid clinici voeren?
Een nieuw manuscript over de PAINT-C studie is gesubmit. Hopelijk kunnen wij hier snel meer over vertellen! Which factors determine clinicians’ policy and attitudes towards medication and parent training for children with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder? [...]
Tycho Dekkers vertelt in een vlog of hyperactief gedrag helpend kan zijn voor kinderen met ADHD?
Hyperactief gedrag van kinderen met ADHD wordt door de omgeving vaak als storend ervaren, en kinderen met ADHD worden dan ook vaak aangemoedigd hun drukke gedrag te onderdrukken (“zit nou eens stil”). In deze vlog [...]
Wat vinden leerkrachten van deelname aan PAINT-T leerkrachttraining?
Interview met leerkracht Kim van Weeren over haar deelname aan de korte leerkrachttraining uit het PAINT-T onderzoek: https://publicaties.zonmw.nl/consortia-effectiviteit-psychosociale-interventies-jeugd-praktijkverhalen/consortium-adhd-en-druk-gedrag/
Publicatie van PAINT-T: The validity of Teacher Rating Scales for the Assessment of ADHD Symptoms in the Classroom: A Systematic Review and Meta-Analysis
The validity of Teacher Rating Scales for the Assessment of ADHD Symptoms in the Classroom: A Systematic Review and Meta-Analysis (2020). Anouck I. Staff, MSc, Jaap Oosterlaan, PhD, Saskia van der Oord, PhD, Pieter J. [...]
Wat denken ouders, leerkrachten en kinderen over leerkrachttraining
Binnen het PAINT-T project is er door middel van twee focusgroepen met ouders en leerkrachten van kinderen met ADHD en/of druk gedrag in kaart gebracht wat de huidige stand van zaken en behoeften zijn met [...]
Barbara van den Hoofdakker geeft een lezing op het eunthydis congres 2020
2020 Lezing “What makes parent training for ADHD work?” (online, congres van het European Network for Hyperkinetic Disorders (Eunethydis))
Interview met projectleider Barbara van den Hoofdakker
Barbara van den Hoofdakker werd door ZonMw geinterviewd over de uitkomsten van van de PAINT studies. Effectievere psychosociale behandelingen voor kinderen met ADHD of druk gedrag, hun ouders en hun leerkrachten. Daar wilde het consortium [...]
Consortiumleden PAINT werken mee aan nieuwe zorgstandaard
Sinds februari 2020 is de nieuwe zorgstandaard ADHD beschikbaar met adviezen van alle richtlijnen van de organisaties die betrokken zijn bij de ADHD-zorg. Aan deze zorgstandaard hebben meerdere leden van het PAINT consortium meegewerkt.
Anouck Staff vertelt in een vlog welke technieken leerkrachten in kunnen zetten
In een vervolg op de vlog uit 2019 (zie onder), legt Anouck Staff in deze vlog uit welke technieken leerkrachten in kunnen zetten om druk, impulsief en ongeconcentreerd gedrag in de klas te verminderen. Zij [...]
Leerkracht Wendy Reitsma vertelt over haar deelname aan het PAINT-T onderzoek
Leerkracht Wendy Reitsma is voor Balans Magazine geïnterviewd over haar deelname aan het PAINT-T onderzoek. In dit interview deelt ze haar ervaringen en vertelt ze hoe het een schooljaar later met de leerling gaat: https://adhdendrukgedrag.nl/wp-content/uploads/2020/01/Dig-versie-BalansMagazine-nr.-1-2020-DOSSIER-ADHD-2.pdf
Technieken die leerkrachten kunnen inzetten om gedrag van een leerling met ADHD symptomen te verbeteren: wat werkt en voor wie?
Technieken die leerkrachten kunnen inzetten om gedrag van een leerling met ADHD symptomen te verbeteren: wat werkt en voor wie? In het Tijdschrift voor Remedial Teachers. In dit artikel wordt ingegaan op wat de behandelrichtlijnen [...]
Een dossier over ADHD in balans magazine
In het Balans Magazine van januari is een heel dossier gewijd aan het thema ADHD, dankzij nauwe samenwerking tussen Oudervereniging Balans en de Academische Werkplaats ADHD en druk gedrag. In het ADHD dossier komen verschillende partijen aan [...]
Barbara van den Hoofdakker geeft een lezing op het jaarlijkse VGCT congres
Lezing “Hoe kunnen we behandelingen voor kinderen met ADHD-symptomen en gedragsproblemen verbeteren? Een overzicht van de stand van zaken en een introductie op de PAINT-studies” (Veldhoven, najaarscongres Vereniging voor Gedragstherapie en Cognitieve therapie (VGCt))
Barbara van den Hoofdakker geeft een lezing over de nieuwe zorgstandaard
2019 Lezing “De nieuwe zorgstandaard ADHD” (Assen)
Marjolein Luman en Anouck Staff leggen in een vlog uit hoe je gedrag als leerkracht in kaart kan brengen
Vlog van Marjolein Luman en Anouck Staff voor de vloggenreeks van de Academische Werkplaats ADHD. In deze vlog leggen Marjolein en Anouck uit hoe gedrag ontstaat en hoe je als leerkracht op een gestructureerde wijze [...]
Nieuw Artikel PAINT-P:Self-reported attachment styles in children with and without attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD).
Self-reported attachment styles in children with and without attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD). (2019) Rianne Hornstra, Guy Bosmans, Barbara J. Van den Hoofdakker, Hasse De Meyer, Saskia van der Oord. European Child & Adolescent Psychiatry. https://doi.org/10.1007/s00787-019-01288-7 In [...]