
PAINT-T (teacher/ leerkracht)
Status: Microtrial: afgerond ; Trial: in voorbereiding
Binnen PAINT-T (teacher) onderzoeken wij hoe kinderen met gedragsproblemen, zoals hyperactiviteit, aandachtsproblemen of opstandig gedrag, het beste ondersteund kunnen worden door hun leerkracht. Dit doen we in verschillende projecten. In een inmiddels afgerond onderzoek (microtrial) onderzochten we de effectiviteit van verschillende gedragstherapeutische technieken (d.w.z. antecedente en consequente technieken) die leerkrachten leren in een leerkrachttraining. Omdat uit de resultaten bleek dat beide typen technieken probleemgedrag verminderden ontwikkelden we een nieuwe kortdurende leerkrachttraining die beide typen technieken combineert (PAINT-T Trial). In dit project onderzoeken wij de effectiviteit van de nieuwe leerkrachttraining.
Antecedente technieken zijn technieken die gewenst gedrag uitlokken (bijvoorbeeld het geven van een duidelijke instructie of het aanbrengen van veel structuur). Consequente technieken zijn reacties op het gedrag van het kind die gewenst gedrag laten toenemen en ongewenst gedrag laten afnemen. Voorbeelden hiervan zijn het geven van beloningen, het negeren van ongewenst gedrag of het gebruiken van een milde straf.
Voor kinderen met gedragsproblemen kan de schoolomgeving een uitdaging zijn omdat het gewenste gedrag, zoals lang stil blijven zitten en anderen altijd laten uitpraten, vaak interfereren met dat waar zij moeite mee hebben. Veel voorkomende problemen die interfereren met het goed kunnen functioneren op school zijn onoplettendheid, instructies niet adequaat kunnen opvolgen, taken niet afmaken, stil zijn, moeilijker zelfstandig kunnen werken en problemen in de interacties met medeleerlingen en leerkrachten.
Ons doel
Wij, onderzoekers van Accare, de Vrije Universiteit van Amsterdam en de Rijksuniversiteit van Groningen, hebben een kortdurend programma ontwikkeld dat gericht is op het verminderen van probleemgedrag in de klas. Met het onderzoek van PAINT-T streven wij ernaar de zorg van kinderen met ADHD en gedragsproblemen op school te verbeteren en leerkrachten een haalbaar en effectief programma aan te bieden.
Recente publicaties en nieuws
Symposium ter ere van de oratie van Barbara van den Hoofdakker
'Betere riemen, vaker roeien. Over de behandeling van gedragsproblemen bij kinderen' Dit was de titel van de oratie die prof. dr. Barbara van den Hoofdakker op vrijdag 11 maart 2022 uitsprak. Barbara van den [...]
Factsheet over zorg en interventies voor ADHD gedrag bij kinderen en jongeren beschikbaar
Factsheet over zorg en interventies voor ADHD gedrag bij kinderen en jongeren beschikbaar.Voor meer informatie: AKWA_Factsheet ADHD definitief
Nieuwe publicatie: Facial emotion recognition impairment predicts social and emotional problems in children with (subthreshold) ADHD.
Staff, A.I., Luman, M., Van der Oord, S., Bergwerff, C.E., Van den Hoofdakker, B.J., & Oosterlaan, J. (2021). Facial emotion recognition impairment predicts social and emotional problems in children with (subthreshold) ADHD. European Child & [...]
Andere Projecten