PAINT-T (teacher/ leerkracht)
Status: voorstudie: afgerond ; PAINT-T : gestart, data verzameling
Binnen PAINT-T (teacher) onderzoeken wij hoe kinderen met gedragsproblemen, zoals hyperactiviteit, aandachtsproblemen of opstandig gedrag, het beste ondersteund kunnen worden door hun leerkracht. Dit doen we in verschillende projecten. In een inmiddels afgerond onderzoek (voorstudie) onderzochten we de effectiviteit van verschillende gedragstherapeutische technieken (d.w.z. antecedente en consequente technieken) die leerkrachten leren in een leerkrachttraining. Omdat uit de voorstudie bleek dat beide typen technieken probleemgedrag verminderden ontwikkelden we een nieuwe kortdurende leerkrachttraining die beide typen technieken combineert (PAINT-T). In dit project onderzoeken wij de effectiviteit van de nieuwe leerkrachttraining.
Wat zijn Antecedente en concesquente technieken en hoezo is een leerkracht training nodig?
Antecedente technieken zijn manieren om gewenst gedrag bij kinderen uit te lokken, bijvoorbeeld door duidelijke instructies te geven of veel structuur te bieden. Consequente technieken zijn reacties op het gedrag van het kind die ervoor zorgen dat gewenst gedrag toeneemt en ongewenst gedrag afneemt. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door beloningen te geven of ongewenst gedrag te negeren.
Voor kinderen met gedragsproblemen is de schoolomgeving vaak lastig, omdat het gewenste gedrag, zoals lang stilzitten en anderen laten uitpraten, vaak juist moeilijk voor hen is. Veelvoorkomende problemen die hun functioneren op school beïnvloeden, zijn onder andere moeite met opletten, het niet goed kunnen opvolgen van instructies, taken niet afmaken, stil zijn, moeilijk zelfstandig kunnen werken en problemen in de omgang met medeleerlingen en leerkrachten. Een leerkracht training kan helpen om de leerkracht in zijn/haar kracht te zetten en de leerling best mogelijk te ondersteunen.
Benieuwd naar de ervaring van een leerkracht?
Ons doel
Met het PAINT-T onderzoek willen we de zorg voor kinderen met ADHD en gedragsproblemen op school verbeteren. We streven ernaar leerkrachten een praktisch en effectief programma aan te bieden.
Nieuws
Podcast: Nieuwe methode medicatie instelling kan overbehandeling voorkomen
Als kinderen met ADHD starten met medicatie is het belangrijk om kritisch te kijken of de medicatie werkt en welke dosis het beste werkt. Dit kan op een gestructureerde manier gedaan worden door systematisch te [...]
PAINT-MOVE participanten gezocht
Gezocht: Kinderen met ADHD die graag bewegen in de klas! We willen onderzoeken of het gebruiken van een fietsje in de klas kinderen met ADHD kan helpen voor een betere concentratie. Ben of ken jij [...]
Artikel: Is een digitale interventie beter dan een face-to-face interventie?
De #covid19 pandemie heeft laten zien wat het belang is van #digitaleinterventies. Door gebruik te maken van online opties kunnen we meer families bereiken die anders misschien geen zorg hadden gekregen door gebrek aan tijd, [...]
Andere Projecten