
PAINT-T
Binnen Paint-T werd door middel van een microtrial de effectiviteit van de onderdelen (antecedent & consequente technieken) van leerkrachttraining onderzocht en zal in de vervolgstudie (Paint T trial) de effectiviteit van een gecombineerde leerkrachttraining worden onderzocht.
Voor kinderen met ADHD of gedragsproblemen kan de schoolomgeving een uitdaging zijn omdat het verwachte gedrag vaak in strijd is met de symptomen die kenmerkend zijn voor bijvoorbeeld ADHD. Veel voorkomende problemen die interfereren met het goed kunnen functioneren op school zijn, onoplettendheid, instructies niet adequaat kunnen opvolgen, taken niet afmaken, stil zijn, moeilijker zelfstandig kunnen werken, interactie met medeleerlingen en leerkrachten (Kos et al., 2006).
Om leerkrachten en kinderen te ondersteunen is Paint-T ontstaan: een kortdurende leerkrachtinterventie gebaseerd op gedragstherapeutische technieken.
Ons doel
Wij, onderzoekers van Accare, de Vrije Universiteit van Amsterdam en de Rijksuniversiteit van Groningen, hebben een kortdurend programma ontwikkeld dat gericht is op het verminderen van probleemgedrag in de klas. Met het onderzoek van PAINT-T streven wij ernaar de zorg van kinderen met ADHD en gedragsproblemen op school te verbeteren en leerkrachten een haalbaar en effectief programma aan te bieden.
Recente publicaties en nieuws
Symposium ter ere van de oratie van Barbara van den Hoofdakker
'Betere riemen, vaker roeien. Over de behandeling van gedragsproblemen bij kinderen' Dit was de titel van de oratie die prof. dr. Barbara van den Hoofdakker op vrijdag 11 maart 2022 uitsprak. Barbara van den [...]
Factsheet over zorg en interventies voor ADHD gedrag bij kinderen en jongeren beschikbaar
Factsheet over zorg en interventies voor ADHD gedrag bij kinderen en jongeren beschikbaar.Voor meer informatie: AKWA_Factsheet ADHD definitief
Nieuwe publicatie: Facial emotion recognition impairment predicts social and emotional problems in children with (subthreshold) ADHD.
Staff, A.I., Luman, M., Van der Oord, S., Bergwerff, C.E., Van den Hoofdakker, B.J., & Oosterlaan, J. (2021). Facial emotion recognition impairment predicts social and emotional problems in children with (subthreshold) ADHD. European Child & [...]
Andere Projecten