
PAINT-T (teacher/ leerkracht)
Status: Microtrial: afgerond ; Trial: in voorbereiding
Binnen PAINT-T (teacher) onderzoeken wij hoe kinderen met gedragsproblemen, zoals hyperactiviteit, aandachtsproblemen of opstandig gedrag, het beste ondersteund kunnen worden door hun leerkracht. Dit doen we in verschillende projecten. In een inmiddels afgerond onderzoek (microtrial) onderzochten we de effectiviteit van verschillende gedragstherapeutische technieken (d.w.z. antecedente en consequente technieken) die leerkrachten leren in een leerkrachttraining. Omdat uit de resultaten bleek dat beide typen technieken probleemgedrag verminderden ontwikkelden we een nieuwe kortdurende leerkrachttraining die beide typen technieken combineert (PAINT-T Trial). In dit project onderzoeken wij de effectiviteit van de nieuwe leerkrachttraining.
Antecedente technieken zijn technieken die gewenst gedrag uitlokken (bijvoorbeeld het geven van een duidelijke instructie of het aanbrengen van veel structuur). Consequente technieken zijn reacties op het gedrag van het kind die gewenst gedrag laten toenemen en ongewenst gedrag laten afnemen. Voorbeelden hiervan zijn het geven van beloningen, het negeren van ongewenst gedrag of het gebruiken van een milde straf.
Voor kinderen met gedragsproblemen kan de schoolomgeving een uitdaging zijn omdat het gewenste gedrag, zoals lang stil blijven zitten en anderen altijd laten uitpraten, vaak interfereren met dat waar zij moeite mee hebben. Veel voorkomende problemen die interfereren met het goed kunnen functioneren op school zijn onoplettendheid, instructies niet adequaat kunnen opvolgen, taken niet afmaken, stil zijn, moeilijker zelfstandig kunnen werken en problemen in de interacties met medeleerlingen en leerkrachten.
Ons doel
Wij, onderzoekers van Accare, de Vrije Universiteit van Amsterdam en de Rijksuniversiteit van Groningen, hebben een kortdurend programma ontwikkeld dat gericht is op het verminderen van probleemgedrag in de klas. Met het onderzoek van PAINT-T streven wij ernaar de zorg van kinderen met ADHD en gedragsproblemen op school te verbeteren en leerkrachten een haalbaar en effectief programma aan te bieden.
Recente publicaties en nieuws
Congres: Interventions for ADHD and Behavioural Problems
Op 16 en 17 juni 2022 heeft het congres 'Interventions for ADHD and Behavioural Problems - What works for whom and why' plaatsgevonden. Onder de fantastische leiding van prof. dr. Saskia Van der Oord [...]
Gehechtheid bij kinderen met ADHD
In de algemene bevolking lijkt externaliserend gedrag samen te hangen met onzekere gehechtheid en gebrek aan vertrouwen in steun van de verzorger. Sommige studies in ADHD populaties hebben aangetoond dat kinderen met ADHD meer kans [...]
Jeugdhulp voor kinderen met gedragsproblemen
Een aantal jaar geleden heeft Lisa Wessels samen met het Paint team een belangrijk artikel geschreven over de jeugdhulp voor kinderen met gedragsproblemen en de staat van de hulp sinds de transitie. Nu de decentralisatie [...]
Andere Projecten