Wat is PAINT-T?

In PAINT- T (PhD student Anouck Staff) wordt de effectiviteit van verschillende componenten van gedragstherapeutische leerkrachttraining voor kinderen met ADHD symptomen onderzocht.

    • Studie 1: In een microtrial worden de effecten van stimulus-controle (antecedente) en contingentie management (consequente) technieken onderzocht.

    • Studie 2: Door middel van een serie single case experimenten wordt het additionele effect van contingentie management bovenop stimulus-controle technieken onderzocht.

    • Studie 3: In een meta-analyse wordt de relatie tussen door leerkracht gerapporteerde ADHD symptomen en ADHD symptomen gemeten met een klinisch interview of gestructureerde klassenobservatie, onderzocht.

De dataverzameling voor de microtrial (n = 90) is afgerond en de data wordt op dit moment geanalyseerd. De eerste resultaten zijn gepresenteerd op de WCBCT conferentie in Berlijn (juli) en op de Eunethydis conferentie in Nijmegen (september). Het eerste manuscript wordt voorbereid. De eerste resultaten zien er veelbelovend uit. Leerkrachten zijn enthousiast over de training en er worden positieve resultaten van beide trainingen (antecedente en consequente interventies) op (dagelijkse metingen van) specifiek probleem gedrag en ADHD zoals gemeten met gestandaardiseerde vragenlijsten, zowel op de nameting als op de follow-up. Door middel van video-analyse worden ook klassenobservaties van kinderen met en zonder ADHD symptomen geanalyseerd. Hierbij wordt gebruikt gemaakt van een gestandaardiseerd observatie systeem.

De dataverzameling voor het single case experiment loopt nog.

Presentaties en posters

Mondelinge presentaties:

9th World Congress of Behavioural and Cognitive Therapies in Berlijn, Duitsland, juli 2019: ‘Effective components in behavioral teacher training for ADHD’.

Eunethydis conferentie Nijmegen, Nederland, september 2019: ‘Microtrial on components of teacher training for ADHD: What works and for whom?’.

Symposium VGCT conferentie, Nederland, november 2019: ‘Wat werkt en voor wie? Hoe kunnen we behandelingen voor kinderen met ADHD-symptomen en gedragsproblemen verbeteren?’.

Poster presentatie:

Eunethydis conferentie Keulen, Duitsland, oktober 2017: ‘The relation between gold standard assessment methods and teacher reports of ADHD: Preliminary analysis’.

Papers

The validity of teacher rating scales for the assessment of ADHD symptoms in the classroom: A systematic review and meta-analysis (under review). Staff, A. I., Oosterlaan, J., Van der Oord, S., Hoekstra, P. J., De Vries, R., Van den Hoofdakker, B. J., & Luman, M.

Facial emotion recognition deficit predicts social and emotional problems in children with ADHD symptoms (submitted). Staff, A. I., Luman, M., Bergwerff, C. E., & Oosterlaan, J.

Informatie voor kinderen
Informatie voor ouders
Informatie voor leerkrachten
Onderzoek voor kinderen met medicatie