
PAINT- S
Status: inclusie afgesloten
Kinderen met ADHD hebben vaak sociale problemen: Ze zijn minder populair bij leeftijdgenoten en hebben vaker ruzie dan kinderen zonder ADHD. Deze sociale problemen zijn een risicofactor voor latere problemen. Huidige behandelingen voor ADHD hebben vaak weinig effect op deze sociale problemen van kinderen met ADHD. Eerste aanwijzingen laten zien dat het betrekken van leeftijdgenoten bij de behandeling met name op sociaal gebied helpend is. Het betrekken van broertjes en zusjes (siblings) is hierbij voor de hand liggend.
Ons Doel
In de PAINT-S studie onderzoeken we de werkzaamheid van een training waarbij jonge kinderen met ADHD spelenderwijs sociaal gedrag aanleren, met name in de interactie met hun sibling zonder ADHD. De training richt zich op complimenten geven, delen, elkaar helpen en samen problemen oplossen.
• Complimenten geven
• Delen
• Helpen
• Problemen oplossen
Opbouw
Per gezin participeren twee siblings, één met en één zonder ADHD. Het kind zonder ADHD zal zeven trainingen bijwonen, en het kind met ADHD vier. Alle trainingen zijn in de thuissituatie. De kinderen zullen in de trainingen aan de hand van voorbeeldfilmpjes van gewenst en ongewenst gedrag leren wat de juiste manier is om sociaal gedrag te vertonen en oefenen de geleerde vaardigheid vervolgens spelenderwijs, eerst met de therapeut en daarna met hun sibling. Ook zal het kind zonder ADHD leren hoe hij/zij dit gedrag spelenderwijs aan zijn/haar broer/zus met ADHD kan leren en hem/haar kan prijzen.
Aan het einde van het onderzoek zal worden onderzocht of het kind met ADHD meer sociaal wenselijk gedrag en minder negatief gedrag laat zien. De kinderen zullen aan het eind van het onderzoek een kleine beloning krijgen.
Wat levert deelname op?
Broertjes en zusjes leren op een speelse manier positiever met elkaar om te gaan. Ouders leren hoe zij positief sociaal gedrag tussen hun kinderen kunnen stimuleren. Verder leveren deelnemende gezinnen een bijdrage aan kennis over effectieve interventies voor kinderen met ADHD.
De onderzoekers:
Prof. dr. Barbara van den Hoofdakker
Accare Child Study Center
Dr. Tycho Dekkers
Accare Child Study Center; Levvel
Dominique Doffer
Universiteit van Amsterdam
Elisa Steenweg
Accare Child Study Center
Andere projecten