Wat is PAINT-P?

In PAINT- P (PhD student Rianne Hornstra) wordt de effectiviteit van verschillende componenten van gedragstherapeutische oudertraining en leerkrachttraining voor kinderen met ADHD onderzocht.

  • Studie 1: In een microtrial worden de effecten van stimulus-controle (antecedente technieken) en contingentie management (consequente technieken) onderzocht.

De dataverzameling voor de studie is inmiddels afgerond. Er hebben uiteindelijk 92 ouders van kinderen met ADHD meegedaan aan de studie. Op dit moment worden de resultaten opgeschreven in wetenschappelijke artikelen en gepresenteerd op (inter)nationale congressen. Ouders en therapeuten zijn erg enthousiast over de training!

  • Studie 2: Door middel van een serie single case experimenten wordt het additionele effect van contingentie management bovenop stimulus-controle technieken onderzocht.

Er hebben uiteindelijk zes ouders van kinderen met ADHD meegedaan aan deze studie en momenteel worden de resultaten opgeschreven in een wetenschappelijk artikel.

  • Studie 3: In een meta-analyse worden de componenten die het effect van gedragstherapeutische ouder en leerkrachttraining modereren onderzocht.

De meta-analyse is afgerond en we zijn bezig met het publiceren van de resultaten daarvan. We hebben onderzocht welke onderdelen van gedragstherapeutische ouder en leerkrachttraining samenhangen met het effect op ADHD symptomen en gedragsproblemen van het kind. Ook hebben we een meta-analyse gedaan naar welke onderdelen van oudertraining samenhangen met het effect op ouder-uitkomsten (opvoeding, ouder-kind relatie en mentale gezondheid van ouders).

PAINT presenteert haar uitkomsten op het VGCT congres

Tycho Dekkers, Rianne Hornstra, Annabeth Groenman en Barbara van de Hoofdakker, presenteren de bevindingen van PAINT op het VGCT congres. Symposium VGCT conferentie, Nederland, november 2019: ‘Wat werkt en voor wie? Hoe kunnen we behandelingen [...]