Wat is PAINT-P?

In PAINT- P (PhD student Rianne Hornstra) wordt de effectiviteit van verschillende componenten van gedragstherapeutische oudertraining en leerkrachttraining voor kinderen met ADHD onderzocht.

  • Studie 1: In een microtrial worden de effecten van stimulus-controle (antecedente technieken) en contingentie management (consequente technieken) onderzocht.

  • Studie 2: Door middel van een serie single case experimenten wordt het additionele effect van contingentie management bovenop stimulus-controle technieken onderzocht.

  • Studie 3: In een meta-analyse worden de componenten die het effect van gedragstherapeutische ouder en leerkrachttraining modereren onderzocht.

De dataverzameling voor de microtrial (n=90) is bijna afgerond. De dataverzameling voor het single case experiment loopt nog. Het artikel over de meta-analyse is in voorbereiding.

Presentations and posters

Mondelinge presentatie:

9th World Congress of Behavioural and Cognitive Therapies 2019 in Berlijn, Duitsland, juni 2019: ‘Behavioral parent and teacher training programs for children with attention-deficit/hyperactivity disorder. Which components work? A meta-analysis’.

Eunethydis conference 2018 in Edinburgh, Schotland, september 2018: “Attachment and trust in ADHD” & “Meta-analysis of components of behavioral parent and teacher training programs for children with ADHD”

Poster presentatie:

Eunethydis conferentie 2019 in Nijmegen, Nederland, september 2019: “Behavioral parent and teacher training programs for children with attention-deficit/hyperactivity disorder. Which components work? A meta-analysis”.

Papers

Hornstra, R., Bosmans, G., Van den Hoofdakker, B. J., De Meyer, H., Van der Oord, S. (2019). Self-reported attachment styles in children with and without attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD). European Child & Adolescent Psychiatry. https://doi.org/10.1007/s00787-019-01288-7

Informatie voor kinderen
Informatie voor ouders
Informatie voor therapeuten