PAINT-M

Status: Nieuw

In de PAINT-M (de “M” staat voor “mechanismen”) studie onderzoeken we hoe oudertraining precies werkt. We weten welke elementen van oudertraining goed werken om gedragsproblemen te verminderen (zoals antecedente en consequente technieken, zie de PAINT-P Microtrial en PAINT-T Microtrial). Maar we weten nog niet hoe het precies komt dat deze elementen zo goed werken. De gedachte achter oudertraining is dat het gedrag van het kind verandert door veranderingen in het gedrag, de gedachten en de emoties van de ouders. Maar het is onduidelijk of dit ook echt het geval is: veranderen ouders inderdaad vóórdat het kind verandert? En hoe zit het met de volgorde van veranderingen bij ouders? Veranderen hun gedachten eerst? Of juist hun emoties? Of hun opvoedgedrag? Met andere woorden, het precieze werkingsmechanisme van oudertraining is nog onbekend.

Ons doel

Daarom kijken we in deze studie naar de werkzame mechanismen van oudertraining. Dit doen we door te kijken naar de volgorde van veranderingen die plaatsvinden bij ouders en kinderen direct na het ontvangen van een oudertraining. Het uiteindelijke doel van dit onderzoek is om de werkzaamheid van oudertraining te verhogen. Als we weten hoe het komt dat oudertraining goed helpt om gedragsproblemen te verminderen, dan kunnen we oudertraining in de toekomst nog specifieker inzetten en zo gezinnen nog beter helpen.

Opbouw van het onderzoek

Om de mechanismen van oudertraining te onderzoeken, bieden we de ouders van twaalf kinderen een workshop van drie uur aan die bestaat uit de meest werkzame elementen. We volgen de ouders intensief voor en na de workshop en meten wat er verandert in het gedrag, de gedachten en de emoties van de ouders en in het gedrag van het kind. Hiervoor vult u tweemaal per dag een korte vragenlijst in via een app. Dit kost u maximaal 5 minuten per keer. Daarnaast nemen we voordat uw deelname start een vragenlijst (60 minuten) af. Met deze informatie kunnen we in detail onderzoeken hoe veranderingen elkaar beïnvloeden en hoe het dus komt dat oudertraining goed werkt.

Wat levert deelname op?

Deelname aan het onderzoek kost u niets. Om u te compenseren voor de tijdsinvestering die wij vragen ontvangt u een vergoeding van €2,50 per ingevulde meting. Daarbij ontvangt u nog een bonus als u minimaal 90% van de metingen invult. In totaal kunt u daarmee €350 krijgen voor uw deelname.

Wat vragen wij van de deelnemers?

Na de training voert u het plan van aanpak dagelijks uit. Voorafgaand aan deelname nemen wij een interview af wat 60 minuten duurt en vult u nog een vragenlijst van 15 minuten in. Daarna kosten de dagelijkse metingen (tweemaal per dag) u maximaal vijf minuten per keer. Indien nodig sturen wij u dagelijks herinneringen en we zullen wekelijks contact opnemen om u te ondersteunen bij de metingen. We vragen van u om het plan van aanpak dat u heeft geleerd in de training dagelijks uit te voeren en dit gedurende de meetperiode vol te houden. Ook vragen wij u gedurende uw deelname aan het onderzoek geen andere vormen van hulp of ondersteuning op te starten gericht op het gedrag van uw kind. Na afloop van het onderzoek staat het u natuurlijk vrij om verdere hulp te zoeken indien u dat wenst. Wij vragen uw toestemming om geluidsopnames van de training te maken. Dit is enkel om later na te kunnen gaan wat de trainer precies met u besproken heeft. Tevens maken we geluidsopnames van het interview met uw kind om deze interviews nadien goed te kunnen analyseren. Wij zullen net als met andere onderzoeksgegevens vertrouwelijk met deze geluidsopnames omgaan

We gaan uiteraard veilig en vertrouwelijk met de gedeelde informatie om.

Hoe meld ik me aan?

Alle ouders van kinderen met ADHD die graag hulp willen bij ongehoorzaam gedrag van hun kind, kunnen deelnemen. Ouders die geïnteresseerd zijn om deel te nemen, kunnen zich aanmelden door een bericht te sturen naar paint-m@accare.nl

Meer informatie of vragen?

Indien u vragen heeft of graag deel wil nemen aan dit onderzoek, neemt u dan contact met Marijn Nijboer (klinisch psycholoog en hoofdonderzoeker): m.nijboer@accare.nl

De onderzoekers:

Dr. Tycho Dekkers
Accare Child Study Center/UMCG; Levvel

Marijn Nijboer
Accare Child Study Center

Dr. Marjolein Luman
Vrije Universiteit Amsterdam

Dr. Annabeth Groenman
Universiteit van Amsterdam

Prof. Dr Barbara van den Hoofdakker
Accare Child Study Center

Tess Praamstra
Accare Child Study

Nienke Markensteijn
Accare Child Study

Recente publicaties en nieuws

Vacature: Promovendus

oktober 2nd, 2024|0 Comments

📢📢 Vacature Promovendus 📢📢 🔎 Project: ADHD & decontextualisatie 🧠 ADHD wordt vaak als een hersenstoornis gezien en wetenschappelijk onderzoek heeft zich de laatste decennia veelal gericht op de onderliggende biologie van ADHD. Er is [...]

Andere Projecten

PAINT-T

Bij Paint-T werd door middel van een microtrial de effectiviteit van de onderdelen van leerkrachttraining onderzocht en zal in de vervolgstudie Paint T trial de effectiviteit van een gecombineerde leerkrachttraining worden onderzocht.

PAINT-IPDMA

Bij PAINT-IPDMA wordt een individual participant data meta-analyse gedaan over psychosociale behandelingen voor kinderen en adolescenten met ADHD. In de vervolg IPDMA studie worden de psychosociale behandelingen voor kinderen en adolescenten met gedragsproblemen onderzocht.

PAINT-Move

Het doel van PAINT-move is onderzoeken of het kinderen met ADHD helpt om te bewegen in de klas tijdens het werken. Hiervoor gebruiken de kinderen zes weken een fietsje onder hun tafel.

PAINT-C

Het PAINT-C onderzoek brengt de zorg voor kinderen met ADHD en/of druk gedrag in Nederland in kaart bij gemeentes, CJG’s/wijkteams en scholen en onderzoekt wat voorspellers zijn van behandelkeuzes bij ADHD.

PLOS

De studie PLOS (Plannen op School) onderzoekt de effectiviteit van een programma om middelbare scholieren met planningsproblemen te ondersteunen. PLOS bestaat uit twee onderdelen PLOS-basis en PLOS-extra.

PAINT-P

Bij PAINT-P werd de effectiviteit van de onderdelen van oudertraining voor ADHD onderzocht en en wordt in de vervolgstudies PAINT-POH, PAINT-GGZ, PAINT-Pc, PAINT-Wijkteam en PAINT-M de effectiviteit van een gecombineerde oudertraining in verschillende settings onderzocht.